De realiteit is dat de EU nooit meer is geworden dan een Economische unie, en dat de burger daarbij slechts een instrument is. De even betrekkelijke als incidentele voordelige uitwerking van het geldverslindende beleid is voor de burgers slechts "collateral benefit" !
dinsdag 2 februari 2021
Een (te) kostbare EUtopie
De realiteit is dat de EU nooit meer is geworden dan een Economische unie, en dat de burger daarbij slechts een instrument is. De even betrekkelijke als incidentele voordelige uitwerking van het geldverslindende beleid is voor de burgers slechts "collateral benefit" !
donderdag 14 januari 2021
A symbolic act...
That's how Marietje Schaake called the deletion of Donald Trump's account by "the biggest hate megaphone of the last decade," as she calls Twitter. Marietje, and many others with her, did not seem to be mourning it.
Incomprehensible !
If it is a symbol of anything, it is only of the subjugation of journalism, which has been going on since the center of gravity of journalism shifted from reporting to bigoted political activism. The majority no longer even attempts to disguise that, indeed not few are openly proud of it.
The Godwins (references to Nazi Germany) in the columns as reactions to Trump and Baudet or whoever is dismissed as a right-wing extremist are now commonplace on social media as well. They ring as loudly in both places as the cheers over the restrictions imposed on (what they see as) right-wing extremists.
The uncritical acquiescence is not only incomprehensible, it's scary. Only because it is in line with their vision this time, they again ignore the fact that a handful of rich unelected loners (?) are calling the shots instead of elected representatives of the people, whom - except in the case of Rutte ? - can vote away every four years.
And how long will your euphoria last, when at some point these restrictions also turn against you ?
It's been a long time since there was an equality of interests. Democracy today is selectively reserved for Deugers, who in many cases turn out to be the anti-fascists referred to by the Jewish-Dutch historian Jacques Presser[1].
Critics, in the demagogic vernacular called Right-wing extremists, Wappies or Complotists, are now excluded from their democracy, they must submit to the journalistic mainstream judgment, in the name of the common c.q. general interest.
Journalists are supposed to be 'the watchmen of democracy', but increasingly, depending on the situation, there is either selective indignation, or, on the contrary, tolerance and approval.
Baudet, the few times he is invited, only has to take a breath or he is already interrupted, while a Ghanaian agitator is given a stage time and time again and gets away with the most questionable excesses...?
The realization that if Rutte had been judged only half as harshly on his merits as Trump on his, the Netherlands would never have had a second Rutte cabinet. Let the journalists, 'the watchmen of democracy' think about that.
Any 'journalist' who does not unequivocally condemn Trump's twitter ban, with in its wake the removal of Parler from the Amazon servers by Mr. Bezos and the making of the Parler app inaccessible by Apple and Google, is not worthy of that title.
They show the same resignation of which Pastor Martin Niemöller spoke[2] regarding the step-by-step elimination of targets by the Nazis.
I hereby request every journalist to stand up against censorship. And if you don't do it for me, at least do it for yourself !
[1] https://pallieterke.net/2016/04/als-de-fascisten-terugkeren/
https://nl.wikipedia.org/wiki/Toen_de_nazi's_de_communisten_arresteerden
woensdag 13 januari 2021
Een symbolische daad…
Zo noemde Marietje Schaake het verwijderen van het account van Donald Trump door ‘de grootste haatmegafoon van het laatste decennium’, zoals zij Twitter noemt. Marietje, en velen anderen met haar, leken er niet rouwig om.
Onbegrijpelijk !
Als het ergens een symbool van is, dan is dat slechts van de onderwerping van het journaille, waarvan sprake is sinds het zwaartepunt van de journalistiek is opgeschoven van berichtgeving naar dweperig politiek activisme. De meerderheid doet zelfs geen poging meer dat te verbloemen, sterker nog niet weinig zijn er openlijk trots op.
De Godwins (verwijzingen naar nazi-Duitsland) in de columns als reacties op Trump en Baudet of wie er ook als rechts-extremist wordt weggezet, zijn tegenwoordig ook op social media gemeengoed. Ze klinken op beide plaatsen net zo hard als het gejuich over de beperkingen die de (in hun ogen) rechts-extremisten worden opgelegd.
De kritiekloze instemming is niet alleen onbegrijpelijk, het is ook eng. Alleen omdat het deze keer in de lijn van hun visie ligt, gaat men ook nu weer voorbij aan het feit dat een handjevol rijke ongekozen eenlingen (?) de dienst uitmaken in plaats van gekozen volksvertegenwoordigers, die we - behalve in het geval van Rutte ? - iedere vier jaar weg kunnen wegstemmen.
En hoelang duurt je euforie nog, wanneer deze beperkingen zich op enig moment ook tegen jou keren ?
Van gelijke monniken, gelijke kappen is al tijden geen sprake meer. Democratie is tegenwoordig selectief voorbehouden aan Deugers, die in veel gevallen de antifascisten blijken te zijn waar de Joods-Nederlandse historicus Jacques Presser naar verwees[1].
Critici, in de demagogische volksmond Rechts-extremisten, Wappies of Complotisten genoemd, zijn inmiddels van hun democratie uitgesloten, zij dienen zich te onderwerpen aan het journalistieke mainstream oordeel, in naam van het gezamenlijk c.q. algemeen belang.
Journalisten zouden ‘de wachters van de democratie’ zijn, maar steeds vaker is er, afhankelijk van de situatie, of sprake van selecte verontwaardiging, of juist van gedogen en instemming.
Baudet, die enkele keer dat hij wordt uitgenodigd, hoeft maar adem te halen of hij wordt al onderbroken, terwijl een Ghanese oproerkraaier keer op keer een podium krijgt en wegkomt met de meest bedenkelijke strapatsen…?
De realisatie dat als Rutte maar half zo heftig zou zijn veroordeeld op zijn merites als Trump op de zijne, Nederland nooit een tweede kabinet Rutte zou hebben gekend. Laten de journalisten, ‘de wachters van de democratie’ daar eens over nadenken.
Iedere ‘journalist’ die de twitterban van Trump, met in haar kielzog het verwijderen van Parler van de Amazon servers door meneer Bezos en het onbereikbaar maken van de Parler-app door Apple en Google, niet ondubbelzinnig veroordeelt is die titel niet waard.
Zij tonen dezelfde gelatenheid waarover predikant Martin Niemöller sprak[2] met betrekking tot de stapsgewijze eliminatie van doelwitten door de nazi’s.
Ik verzoek hierbij iedere journalist op te staan tegen censuur. En doe je het niet voor mij, doe het dan ten minste voor jezelf !
dinsdag 5 januari 2021
D66-stemmers. Wat zijn dat voor mensen ?
Door die vraag te beantwoorden maak ik mij misschien schuldig aan hetzelfde generaliserende gedrag dat - overigens niet alleen - veel D66-stemmers betonen, wanneer zij iemand met een voor hun afwijkende mening, ongeacht het onderwerp, menen te moeten typeren als FVD- of PVV-stemmer, of gemakshalve als rechtsextremist, een typering waarmee veel stemmers op linkse partijen, gerekend vanaf de VVD, de discussie blokkeren nog voor deze zou kunnen beginnen.
Desalniettemin ben ik, puttend uit mijn ervaring, van oordeel dat D66-stemmers de saaiste mensen zijn die je in het politieke spectrum kunt vinden. Het zijn overwegend mensen of kinderen van mensen die menen zich niet alleen economisch maar ook intellectueel, uit de arbeidersklasse van de jaren 70 en 80, te hebben ontworsteld en hun leven doorgaans al als geslaagd oordelen, nog voor ze 40 jaar oud zijn.
Aan hun politieke stellingname (stokpaardjes) lijkt ongeveer net zoveel kritische overweging vooraf te gaan, als aan het kiezen van hun hond - vaak een blonde of Golden Retriever, een hond die weinig blaft en zich snel aanpast - niettemin voelen zij zich geestelijk verlicht en zelfbewust.
Verzadigd door hun huisje, boompje, beestje, reiken zij in gelukzalige overmoed naar de volgende etage in de piramide van Maslov.
Met de persoonlijkheid van een reclameacteur nemen zij, onder het motto ‘de wereld verandert’ zonder moeite afstand van hun geschiedenis en tradities. Zij geven consent in ruil voor mentale bevrediging.
Begripvol voor de marginale noden van mentale armoedzaaiers, maar vervreemd van de realiteit, hijsen zij schier onzelfzuchtig allerhande minderheden op podia en geven hen vervolgens genereus hun consent, zoals de paternalistische rijkaard schijnbaar achteloos zijn nietige aalmoes schenkt aan de bedelaar.
De D66-stemmer is de eerste die klaar staat om zijn vrijheid in te leveren voor het gevoel van veiligheid, hij offert daar zonder blikken of blozen het referendum voor op - wat weten domme en extreemrechte mensen of Wappies er nou van ? - en levert zich met graagte over aan Unie van Europese Deelstaten, momenteel nog bekend onder de naam EU.
De D66-stemmer is overwegend een egotistische wensdenker met oogkleppen op, die naar voren vlucht, zonder de keerzijde van de medaille te willen zien. Zijn enige geluk is dat wanneer hij ooit overmoedig in volle vaart het ravijn in rent, hij een efemeer moment kan genieten van vrijheid, omdat hij nooit enige notie zal hebben van wat hem heeft geraakt, wanneer hij op de bodem te pletter slaat.
zaterdag 26 december 2020
Beter slechtziend, dan blindvarend
Ik las het essay van Bas Heijne, over de Nederlandse corona-aanpak van ‘lean & mean’ grootgrutter Mark. Bas concludeert dat het is misgegaan door het ontbreken van een door Rutte zo verafschuwde visie. Bas spreekt over de improvisatie, dat is een eufemisme is voor ‘het bij gebrek aan kennis, aanmodderen naar bevind van zaken’, kortom incompetentie. Ten overvloede herinnert Bas ons er fijntjes aan dat we niet door geniën worden geregeerd.
Eveneens wijst Bas op het afschuiven van verantwoordelijkheid door de premier, of zoals Rutte het zelf zei; “we laten het over aan de zorgregio’s”.
Het was blijkbaar vooral Hugo de Jonge die onder de indruk was van de “immense crisis”, logisch als je het verorberen van de decennialang beproefde frikadel vergelijkt met het inspuiten van een hapsnap gefabriceerd en niet noemenswaardig getest vaccin.
We zijn nu ongeveer een jaar verder sinds corona wereldwijd de leidraad werd voor politiekbeleid en nog steeds is er geen duidelijkheid over het virus, zoals over de dodelijkheid ervan. Je kunt vragen wat je wil, antwoorden krijg je van niemand.
Je kunt als premier wel vinden dat je geen visie nodig hebt, gezien de enorme invloed op ons dagelijks leven, zou dat met betrekking tot corona wel praktisch geweest zijn.
Intussen springt Mark alweer 10 jaar van de puinhoop naar puinhoop - zelf noemt hij zijn puinhopen; ‘het enkele dorre blaadje tussen al het lover’ – en krijgt hij met name ten aanzien van het afschalen van de zorg enerzijds en het ‘je moet als burger je eigen kloten vasthouden’ anderzijds, zijn beleid als een boemerang in het gezicht.
Maar Mark lacht en sorry’t zich er manhaftig doorheen. Mark is een kei als het gaat om Gordiaanse beleidsstructuren; verdeel de verantwoordelijkheid over zoveel mogelijk schijven en als het mis gaat, kunnen ze allemaal naar elkaar wijzen, en mocht een parlementaire enquête uiteindelijk een slachtoffer eisen, wat per dag minder waarschijnlijk lijkt, dan kan altijd Binnenhofnar Hugo nog onder de bus.
Opmerkelijk.
Bas wekt in zijn essay de indruk dat we ‘allemaal samen’ met de bladblazer de dorre blaadjes van het ongeorganiseerde corona-beleid, die Mark het afgelopen jaar op ons pad heeft achtergelaten, moeten wegblazen en ondanks Marks gebrek aan empathie[1]maar moeten vasthouden aan diens incompetente improvisatie om ‘de crisis’ te leiden, ook al hangt de smerige rook van het (voorlopig) laatste dorre blaadje, de toeslagenaffaire, nog als pestilentie in de lucht...
[1] voetnoot toegevoegd naar aanleiding van de uitspraak van Mark Rutte toegevoegd; "U kunt ons niet meer wegsturen, als kabinet. Dus strikt genomen hebben we nu meer macht dan vóór vorige week vrijdag."
maandag 7 december 2020
Mentaal Imperialisme
"Liefdadigheid is de werkdadige beoefening der naastenliefde jegens den naaste, die in stoffelijke nood verkeert" of in modern Nederlands; het helpen van mensen die het slecht hebben.
Liefdadigheid heeft eeuwenlang kunnen profiteren van een zeer positieve connotatie, omdat men eeuwenlang in de veronderstelling verkeerde dat liefdadigheid onbaatzuchtig was. Maar hoe onbaatzuchtig is liefdadigheid werkelijk ?
Het is zeker aardig, lief of zoals je tegenwoordig vaak hoort, heel empathisch, dat al die vrijwilligers een aanzienlijk deel van de maatschappij aan de gang houden of dat de organisatie van de voedselbank in Nederland grotendeels in handen is van onbezoldigde mensen, of wat het ook is waar alle Goeden Doelen in Nederland - waarvan er ten minste 50 (!) zich bezighouden met Welzijn - mee bezig zijn.
Volgens het onderzoek Feiten en Cijfers 2018 van Goeden Doelen NL, gehouden onder 158 van de 178 leden die zijn onderverdeeld in de categorieën; Welzijn, Gezondheid, Onderwijs, Kunst & cultuur, Natuur & milieu, Dieren, Religie & levensbeschouwing en Internationale hulp & mensenrechten, besteedden deze goeden doelen dat jaar gezamenlijk 2,800,000,000 euro !
Je kan jezelf ter zake afvragen of er iets niet klopt in jouw samenleving, iets niet deugt met (het beleid van) jouw landsbestuur wanneer een mechanisme van liefdadigheid een slecht politiek beleid bestendigt dat liefdadigheid noodzakelijk maakt.
De vraag om Liefdadigheid is gericht op het sentiment (empathie) van mensen. Uitgehongerde zwarte baby’s vullen het beeld en u kunt ze redden als u maar betaalt.
Je kan jezelf ter zake afvragen wat er mis is met het (internationaal) gevoerde beleid wanneer er in Afrika, na minstens een halve eeuw ontwikkelingshulp, nog steeds mensen sterven van de honger, door vervuild water of door kinderziekten ?
Voor de mensen in Afrika heeft betalen aan het beoogde ‘goede doel’ klaarblijkelijk geen enkel nut, behalve de beelden van de zieltogende zwarte baby’s, zien we ook regelmatig bootladingen jongemannen die bezig zouden kunnen zijn met het opbouwen van de plaatselijke economie, maar in plaats daarvan met gevaar voor eigenleven en hun mobile telefoon, de Middellandse Zee oversteken.
Zouden al die gulle gevers zich ter zake werkelijk niets afvragen ? Een beetje wel zo lijkt het inmiddels. Met name nu blijkt dat de bestuurders van goeden doelen niet te moeilijk doen over de hoogte van hun eigen vergoedingen en er steeds vaker verhalen de ronde doen over onoorbare gebeurtenissen binnen de organisaties of de ‘hulp’ blijkt te ontaarde in activisme, haken er meer en meer mensen af.
Ook naastenliefde, in casu liefdadigheid, wordt gestuurd door opportunisme. De meest illustere voorbeelden zijn de gulle gevers die onder de vlag van liefdadigheid goeie sier maken of politieke invloed kopen. Uiteraard moet je daarvoor wel eerst in de daarvoor noodzakelijke financiële positie komen, door onbeschoft veel geld op te strijken. Dat kan bijvoorbeeld door mensen (te) veel geld te laten betalen voor producten of door te speculeren met hedgefondsen.
Ook voor de ‘gewone man’ is het opportunisme, in diens geval te vergelijken met de eeuwenlang in zwang geweest zijnde aflaten van de Katholieke kerk. Gelovigen konden hun zielenrust terugkopen door een aflaatbrief te kopen, om zodoende vergeving te krijgen voor begane zonden en daarmee de periode die zij na hun dood, ter zuivering van hun ziel, zouden moeten doorbrengen in het vagevuur of de hel alvorens zij het paradijs mochten binnengaan, te verkorten of te voorkomen.
Ondanks een sterk afgenomen religiositeit wordt zielenrust nog immer zeer verlangd.
Er is inmiddels een nieuwe vorm van liefdadigheid ontstaan. Deze nieuwe vorm betreft niet het geven van geld of goed, en beoogt ook geen zielenrust, deze liefdadigheid schenkt consent, in ruil voor mentale bevrediging.
Deze gulle gevers zijn mensen die menen dat zij in evenwicht zijn met de wereld zoals zij die zien. In hun ongenaakbaar geachte comfort-zone voelen zij zich zowel economisch als geestelijk bevrijd. Begripvol voor de marginale noden van mentale armoedzaaiers, hijsen zij schier onzelfzuchtig allerhande minderheden op podia en geven hen vervolgens genereus hun consent, zoals de paternalistische rijkaard schijnbaar achteloos zijn nietige aalmoes schenkt aan de bedelaar.
De geestelijke verlichting van deze gulle gevers, die wat hen betreft aan de racisten, wappies, complotdenkers, fascisten of hoe zij mensen met afwijkende en of kritische mening ook noemen, voorbij is gegaan, stelt hen in staat zonder moeite afstand te doen van hun achtergrond en geschiedenis.
De veranderingen die zij de meerderheid opdringen, zoals het verbannen van Negerzoenen, Moorkoppen, Zwarte Pieten, blank en zo voort, dient iedereen te accepteren, omdat, zo is hun argument, de wereld nu eenmaal verandert. Vervolgens zijn zij verbaasd en in sommige gevallen zelfs verontwaardigd over de weeromstuit die hun dwingelandij oproept, en die in haar kielzog steeds frequenter en steeds heftiger als gevolg heeft dat ook voor minder controversiële zaken of ideeën het draagvlak afbrokkelt.
Het ontgaat deze gulle gevers, dat wanneer zij aanmatigend de mening van de meerderheid opzijschuiven, of door shaming de zwijgzaamheid van de meerderheid afdwingen en dat gemakshalve als consent beschouwen, zij zich gedragen als de door hen verafschuwde white supremacists. Door zich zelfgenoegzaam, over de rug van een luidruchtige minderheid, op een mentaal voetstuk te plaatsten, maken zij zich schuldig aan het hetzelfde gedrag, dat zij zeggen uit te willen bannen, en reduceren daarmee hun gebruik van ‘wit' in plaats van blank tot een even hovaardigheid als nietszeggend knievalletjes.
Bewust of onbewust, egotist of useful idiot, een dergelijke opstelling is een ongewenst signaal, met name aan iedere luidruchtige minderheid die zijn gelijk eist, omdat daardoor de indruk wordt gewekt dat er ondanks een democratie, voorbij kan worden gegaan aan het meerderheid-principe, nota bene de belangrijkste pijler waarop de/onze democratie is gestoeld.
zaterdag 4 april 2020
BESCHAVING (een verkenning)
Onderstaand schrijfwerkje is de aanleiding geweest voor het schrijven van "De Beschaving (een verkenning)" een essay van 115 bladzijden, waarvan het concept momenteel door proeflezers wordt gelezen. Indien je daarin geïnteresseerd bent, laat het mij dan weten. Stuur dan een verzoek om het concept per email te ontvangen naar 0frah5.mail@gmail.com.